БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

У зв’язку з карантинними обмеженнями та впровадженням дистанційних технологій діти стали більше проводити часу в мережі. Вони й раніше із-за доволенням користувалися ґаджетами й інтернетом, а зараз— це стало навіть необхідністю, адже не лише школи, а й багато садочків перейшли в онлайн-режим. А ще ж діти грають в онлайн-ігри, переглядають мультфільми, фільми, спілкуються через месенджери і ведуть свій блог. Однак батьки мають розуміти: всесвітня павутина незважаючи на всі її переваги, приховує багато небезпек, а екран телефону, планшета або комп’ютера лише створює ілюзію захисту та безпеки.

Проте, які віртуальні загрози чатують в інтернеті на дітей, і яких правил безпеки батьки мають їх навчити, обговорюємо всьогоднішній статті.

/Files/photogallery/544.jpg

З якими небезпеками може стикнутися дитина чи підліток в інтернеті?

Дитячий фонд ООН— ЮНІСЕФ— у своїй технічній записці«COVID-19та його наслідки для захисту дітей в інтернеті», опублікованій 15 квітня 2020 року, виділяє такі основні загрози мережі:

1. Сексуальна експлуатація вінтернеті: сексуальні посягання (наприклад, змушування дітей виконувати певні сексуальні дії перед камерою), налагодження довірливих стосунків із дитиною з метою отримання інтимних матеріалів (фото, відео), сексуального шантажування або вимагання зустрічі офлайн.

Як повідомляє ЮНІСЕФ, існує велика ймовірність, що COVID-19 підвищить цей ризик для дітей. На цьому наголошують національні правоохоронні органи та громадські організації у всьому світі.

2. Кібербулінг— це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, месенджерах, ігрових платформах та мобільних телефонах. Це неодноразова поведінка, спрямована на залякування, провокування гніву чи приниження тих, проти кого він спрямований. Наприклад:

  • поширення брехні про когось або розміщення фотографій, які компрометують когось, у соціальних мережах;
  • надсилання повідомлень або погроз, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди;
  • видавання себе закогось іншого/іншу і надсилання повідомлень іншим людям від його/її імені.

Кібербулінг є дуже поширеним явищем серед підлітків і молоді.

3. Потенційно шкідливий контент(вміст). В інтернеті діти можуть зустрітися з невідповідною їхньому віку та потенційно шкідливою інформацією, наприклад:

  • пропагандою насильства;
  • ксенофобною поведінкою(дискримінацією за національно-культурними ознаками);
  • мізогінією(зневажливым ставленням до всього жіночого);
  • інформацією, яка спонукає до самогубства та самопошкодження.

Діти можуть також стати жертвами цілеспрямованого інтернет-маркетингу, який рекламує нездорову їжу, гендерні стереотипи тощо. Крім того, в інтернеті діти можуть зазнати дезінформації про COVID-19, що може викликати в них додатковий страх і тривогу.

Така небезпека надходить із сайтів, чатів, систем миттєвих повідомлень. Також часто велика кількість сторінок, що невідносяться до змісту обраної теми, відображаються у вигляді додатково спливаючих вікон (які часто зображують порнографію).

4.Збирання та використання персональних і конфіденційних даних. Так, в мережі дитину можуть вмовити надати інформацію про себе (ім’я, прізвище, адресу, вік, фото, номер школи і класу тощо) та про членів сім’ї.

Крім того, зміна ролі інтернету вжитті дитини через впровадження дистанційних освітніх технологій може призвести до додаткового збору та обробки персональних даних дітей компаніями.Зокрема, численні скарги надходили на адресу надзвичайно популярної зараз платформи для відеоконференцій «ZOOM» через її проблеми з дотриманням належної конфіденційності та безпеки персональних даних користувачів. Однак у рамках 90-денного плану підвищення системи безпеки, компанія вже створила оновлену версію платформи (ZOOM 5.0), в якій запропонувала нові функції безпеки і конфіденційності.

5. Ризикована онлайн-поведінка. Відсутність особистої взаємодії з друзями та партнерами може спонукати підлітків і молодь до більш ризикованої поведінки в інтернеті, наприклад, через секстинг (пересилання особистих фотографій, повідомлень інтимного змісту за допомогою сучасних засобів зв’ язку) або обмін сексуалізованим контентом. А це робить їх вразливими до домагань та приниження.

6. Обмежена безпека дітей в інтернеті. Освітні заклади, поспіхом налаштовуючи дистанційне навчання, могли нерозробити належних заходів безпеки щодо захисту дітей (наприклад, керування розмовами учнів та вчителів через приватні мережі).

7. Встановлення контактів з незнайомими людьми (через месенджери, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту). На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися в дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю.

8. Виникнення технологічних проблем. Незнання дитини може призвести до випадкового завантаження файлу чи небезпечного коду, що призведе до потрапляння комп’ютерного вірусу на пристрій.

Відзначимо, що через збільшення часу, проведеного дітьми в інтернеті, загроза віртуальних небезпек значно посилилася

/Files/photogallery/shutterstock_161986091[1]_large.jpg

Як захистити дитину від онлайн-небезпек?

Саме дорослі можуть допомогти дітям дізнатися про безпеку в мережі і навчитися її дотримуватися. Тож пропонуємо вам декілька важливих правил для збереження безпеки дитини при користуванні інтернетом:

1.Налагодити довірливе спілкування

1.1) Обговоріть з дитиною всі можливі небезпеки інтернету і план дій на випадок, якщо вона зіткнеться з проблемою в мережі. Тут варто згадати про кібербулінг, секстинг, шахраїв, неприйнятний контент, віруси, шантаж та інше. Обговоріть небезпеку взаємодії з незнайомцями в інтернеті і нагадайте, що люди не завжди говорять правду, а інтернет— не є приватним.

1.2) Дайте дитині зрозуміти, що ви завжди на її боці, і вона може звернутися до вас за допомогою в разі виникнення будь-яких проблем (навіть якщо її просто занепокоїло чиєсь повідомлення).Намагайтеся ставитися з розумінням до труднощів дитини, не знецінюйте її почуття і не сваріть. Інакше ви втратите її довіру, і вона буде боятися звернутися до вас.

1.3) Виробіть разом зі своєю дитиною правила щодо того, як, коли і де можна використовувати цифрові пристрої.

2.Використовувати технології для захисту дітей

2.1) Переконайтеся, що на цифровому пристрої вашої дитини встановлено найновіші оновлення програмного забезпечення.

2.2) Встановіть антивірусну програму і надайте їй можливість регулярно (наприклад, щотижня) здійснювати перевірки файлів на пристрої.

2.3) Перевірте налаштування конфіденційності на пристрої, в браузерах і додатках. Налаштування за замовчуванням можуть розкривати більше інформації, ніж ви б хотіли.

2.4) Дітям молодшого віку встановіть нагаджети спеціальні додатки, здатні блокувати сторонні програми, інтернет і обмежувати доступ до небажаного контенту. Це, наприклад, Kidslox, Mobile Kids, Child lock, Kaspersky Safe Kids Family GPS.Всучасних гаджетах і браузерах також єможливість ввімкнення функцій Безпечного пошуку (який блокує відвертий сексуальний контент) і Батьківського контролю, задопомогою якого можна налаштувати фільтрування сайтів, обмежити доступ до певних додатків та ігор, контролювати час, проведений дитиною в інтернеті, тощо.

2.5) Завжди вимикайте і нагадуйте дитині вимикати веб-камери, якщо вони не використовуються.

2.6) Встановіть блокування спливаючих вікон у браузері та розширення для блокування підозрілої реклами (наприклад, AdBlock).Застерігайте дитину від натискання «Згоден», «OK», «No» або «Х» для закриття небажаного спливаючого вікна. Так можна випадково встановити шкідливе програмне забезпечення. Найкращим способом закрити таке вікно є натисканняк омбінації клавіш Alt+F4.

3.Проявляти обережність при використанні безкоштовних освітніх онлайн-ресурсів

3.1) Перевіряйте налаштування конфіденційності, щоб звести домінімуму можливість збору даних.

3.2) Допоможіть своїй дитині навчитися зберігати особисту інформацію в таємниці, особливо від сторонніх. Пам’ятайте: ваша дитина ніколи неповинна надавати фотографію або вказувати своє повне ім’я, щоб використовувати безкоштовні освітні онлайн-ресурси.

3.3) Якщо ваша дитина використовує додаток «ZOOM», важливо встановити найновіше оновлення, адже саме за допомогою оновлень сервіс наразі усуває проблеми з безпекою.

4.Формувати здорові звички при користуванні інтернетом

4.1) Заохочуйте правильну поведінку і стежте за її дотриманням в мережі і під час відеодзвінків: Наприклад, поясніть дитині, що їй не варто брати участь у відеодзвінках, перебуваючи в спальній кімнаті.

4.2) Навчайте дитину розпізнавати характер онлайн-реклами і скористайтеся можливістю разом знею визначити, чому деякі повідомлення, які вибачите, є негативними (пропагування нездорової їжі, гендерних стереотипів тощо).

4.3) Підвищуйте медіаграмотність дитини (навчайте її розпізнавати фейки, перевіряти достовірність інформації в декількох джерелах тощо).Варто також пояснити дітям, що «приголомшливі» акційні пропозиції, які надходять в електронних листах найчастіше є обманом і способом заволодіти особистою інформацією.

4.4) Поясніть дитині небезпеку безкоштовного публічного Wi-Fi. Роз’ясніть, що публічні та незахищені Wi-Fi-мережі дозволяють іншим бачити, що ви відвідуєте в інтернеті, та які дані відправляєте.

5.Проводити з дітьми час в інтернеті

Спробуйте забезпечити своїй дитині можливість безпечного та позитивного онлайн-спілкування з друзями, родиною із вами. Спілкування з людьми зараз важливіше, ніж будь-коли, і це може стати для вас чудовою нагодою показати приклад безпечного користування інтернетом під час ваших «віртуальних контактів».

Крім того, варто провести час зі своєю дитиною в інтернеті, щоб визначити відповідні її віку й інтересам додатки, ігри таі нші онлайн-розваги. Додайте ці сайти в закладки, щоб дитині було зручно їх знаходити.

/Files/images/01.jpg

У кожного віку - свої запити

Діти різного віку відрізняються інтересами, сприйняттям навколишнього світу і реакцією на різні події. Батькам необхідно чітко усвідомлювати, в якому обсязі і в якому вигляді необхідний інтернет дитині в тому чи іншому віці.

Дошкільнятам до семи років цікаво грати в сюжетно-рольові та ігри, що розвивають, за умови обмеження часу ігор. Для дошкільника можна вибрати розвиваючий комп'ютер без особливих труднощів – в цьому віці така модель цілком підійде. На комп'ютерні ігри досить відводити 30-40 хвилин в день, решту часу присвячувати ігор з однолітками, прогулянкам на свіжому повітрі, читання, малювання, спорту і спільних занять з батьками, які зближують і роблять відносини більш довірливими.

Діти з 7 до 11 років воліють грати в мережеві ігри, заводить віртуальних друзів по ігровому майданчику. Саме в цьому віці виникають проблеми в спілкуванні з однолітками і саме в цей час як ніколи потрібна порада і розуміння близької людини. Намагайтеся бути поряд зі своєю дитиною у важкі хвилини емоційних переживань, тоді ви завжди будете присвячені історії нових віртуальних знайомств. У середньому шкільному віці бажано показати дитині, що інтернет – це не тільки ігри і розваги, що це невичерпне джерело інформації, яке можна використати для освіти і розвитку своїх здібностей.

З 11 до 14 років – це підлітки, головною і основною діяльністю яких в інтернеті є спілкування з ровесниками. У цьому віці встають питання статевого розвитку і статевих відносин між чоловіком і жінкою. Якщо у дитини немає довірчих відносин з батьками, він використовує для отримання відповідей на питання сумнівні сайти інтернету. У підлітковому віці виникає непереборне бажання чимось виділитися в компанії своїх однолітків і не у всіх це виходить у реальному житті. Дайте вашій дитині можливості для самовираження: спортивні секції, танцювальні клуби, гуртки прикладного творчості, школи мистецтв. Інакше ваша дитина постарається знайти спосіб самовираження у віртуальному світі, що може призвести до віртуальної залежності.

Довіра має бути обопільним

Для того, щоб зробити безпечним інтернет для своїх дітей, батьки повинні встановити довірчі відносини з дітьми в усіх питаннях, що стосуються відвідування інтернету. Навчіть вашу дитину:

  • користуватися пошуковими програмами, знаходити потрібну інформацію;
  • правильно оцінювати корисність сайтів;
  • необхідності користуватися паролем і ніком для спілкування у соціальних мережах;
  • давати мінімальну інформацію про себе при реєстрації на сайтах;
  • «йти» від спілкування з надмірно настирливими віртуальними «приятелями»;
  • Уникати «безкоштовних» акцій, лотерей та розіграшів.

Не сваріть дитину надто суворо за перегляд недоречних матеріалів, поясніть йому спокійно, чому не потрібно відвідувати ці сторінки. Ви повинні розповісти в зрозумілій формі своїй дитині, які небезпеки можуть ховатися під личиною віртуальних «друзів» і «прихильників» і застерегти їх від помилок. Інтернет-злочинці намагаються втертися в довіру до дитини будь-якими шляхами:

  • у молодших дітей намагаються викликати жалість, пропонуючи врятувати безпритульна тварина при особистій зустрічі;
  • дітей приваблюють іграшками та речами, які хочеться мати кожній дитині;
  • у підлітків намагаються підвищити самооцінку і налаштувати його проти «нерозуміючих» батьків, доводячи, що тільки вони можуть зрозуміти і вирішити всі проблеми, але для цього виманюють інформацію про дитину і закликають до особистої зустрічі.

Батьки – головний авторитет

Підключаючи сімейний комп'ютер до інтернету, ви повинні визначитися з основними пунктами:

  • Для чого особисто вам потрібен інтернет? Якщо ви проводите вільний час в інтернеті за розвагами, іграми і безцільним спілкуванням – будьте готові, що ваш малюк буде використовувати всесвітню мережу з тією ж метою, наслідуючи приклад авторитетного батька.
  • Потрібен інтернет вашій дитині в освітніх цілях або щоб проводити вільний час за комп'ютером? Адже не секрет, що деякі батьки, купуючи комп'ютер, сподіваються «позбутися» від надокучливого малюка, від його цікавих запитань і закликів пограти, почитати, помалювати. Тобто, той час, який ви могли б використовувати для спілкування з дитиною, буде віддано їм спілкування з комп'ютером та інтернетом.

Пам'ятайте, безпеку інтернету для дітей в більшій мірі залежить особисто від вас, ніж від модераторів і адміністраторів сайтів.

Кiлькiсть переглядiв: 115

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.