/Files/images/діти 2.jpg

Методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної та загальної середньої освіти у 2023/2024 н. р.

Питання щодо надання освітніх послуг та забезпечення підтримки дітей з особливими освітніми потребами (далі – дітей з ООП) під час організації інклюзивного навчання залишаються пріоритетними в 2023-2024 навчальному році, оскільки вони є найбільш вразливою категорією серед усіх здобувачів освіти.

Освітній процес у закладах дошкільної і загальної середньої освіти, в яких навчаються діти з ООП, організовується відповідно до законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» «Про повну загальну середню освіту» та інших актів законодавства з урахуванням безпекової ситуації в кожній окремій територіальній громаді. Організація інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти регламентується постановою КМУ від 10.04.2019 №530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти», зі змінами (далі – Порядок).

З метою забезпечення права осіб з ООП на здобуття освіти в умовах воєнного стану Кабінетом Міністрів України було внесено ряд змін до нормативно-правових актів, які регулюють організацію освітнього процесу для таких дітей. Листами МОН від 15.06.2022 №1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами» та від 06.09.2022 №1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році» надано роз’яснення про зазначені вище зміни, з урахуванням яких має здійснюватися організація освіти дітей з ООП.

Керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви батьків (одного з батьків) або інших законних представників дитини з ООП та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини в обов’язковому порядку створює інклюзивну групу та організовує інклюзивне навчання відповідно до рівня підтримки, рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром. Отож у випадках, коли дитина з ООП потребує від ІІ до V рівня підтримки, завжди створюється інклюзивна група і забезпечуються відповідні умови інклюзивного навчання. Рівні підтримки залежать від ступеня прояву індивідуальних труднощів/потреб дитини з ООП. Компоненти рівнів, критерії визначення та умови їх забезпечення встановлюються відповідно до додатку 2 Порядку. Також дітям дошкільного віку, у яких під час навчання у закладі виявлено незначні, поодинокі труднощі, може надаватись підтримка першого рівня. Перший рівень підтримки – це перший крок до інклюзивного навчання. Дітям, яким надається підтримка першого рівня, не організовується інклюзивне навчання та відповідно не створюється інклюзивна група. Керівникам та педагогічним працівникам ЗДО радимо використовувати розроблені МОН та Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України за підтримки Представництва ЮНІСЕФ в Україні Методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку, у яких висвітлюється: - алгоритм визначення категорій освітніх труднощів у дітей з ООП раннього й дошкільного віку та порядок забезпечення їх підтримки в закладі дошкільної освіти; - маркери для визначення освітніх труднощів (рівнів) у дітей раннього віку (2-3 років) та дошкільного віку (3-6 років); - опитувальник для визначення І рівня підтримки здобувача дошкільної освіти; - діагностичний мінімум для визначення рівнів підтримки у дітей раннього віку (2-3 років) та дошкільного віку (3-6 років); - картки досягнень дошкільників та інші матеріали, які стануть у нагоді не лише педагогічним працівникам, але й батькам. На період воєнного стану висновки інклюзивно-ресурсного центру, видані до 1 січня 2022 року, є дійсними до закінчення строку їх дії або до видачі нового висновку.

/Files/images/діти.jpg

Щодо граничної чисельності дітей з ООП, які навчаються в інклюзивній групі, то у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) ці норми не застосовуються. Освітній процес для дітей з ООП в інклюзивних групах здійснюється відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) з можливістю адаптації чи модифікації змісту навчання за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей методів і способів. З метою створення оптимальних умов для навчання дітей з ООП в інклюзивних групах у закладі створюється команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка керується власним положенням про команду супроводу, розробленим на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затвердженого наказом МОН від 08.06.2018 №609. Фахівці ІРЦ є обов’язковими учасниками засідань команди психолого-педагогічного супроводу закладу освіти.

Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з ООП, відповідно до висновку ІРЦ та індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), результатів психолого-педагогічного вивчення дитини команда супроводу складає Індивідуальну програму розвитку дитини (далі – ІПР). У разі відвідування дитиною з інвалідністю реабілітаційної установи ІПР узгоджується з її індивідуальною програмою реабілітації. ІПР складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу – на літній період), підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим законним представником дитини, затверджується керівником закладу освіти, переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше, ніж три роки.

Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію ІПР за вимогою у закладі освіти. ІПР обов’язково обліковується у автоматизованій системі роботи інклюзивно-ресурсних центрів на порталі «Україна. Інклюзія». Для дітей, які відповідно до рекомендацій ІРЦ цього потребують, розробляється індивідуальний навчальний план строком на три місяці з подальшим його продовженням впродовж навчального року. У разі виникнення труднощів у досягненні поставлених завдань в ІПР, батькам необхідно звернутись до ІРЦ з метою проведення повторної комплексної оцінки. Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу в інклюзивній групі забезпечує асистент вихователя, посада якого вводиться з розрахунку одна штатна одиниця на одну групу.

Основною функцією асистента вихователя є співпраця з вихователем групи, надання допомоги під час здійснення освітнього процесу, адаптації навчальних матеріалів з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами, забезпечення їх індивідуального супроводу. Основні функції асистента вихователя, як учасника команди супроводу, зазначені в Примірному положенні про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП в закладі загальної середньої та дошкільної освіти: - спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів, потреб; - участь в організації освітнього процесу дитини з ООП; - участь у розробленні ІПР; - адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей дитини з ООП; - оцінка спільно з вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР; - підготовка інформації для учасників засідання команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб; - консультативна допомога батькам, педагогічним працівникам тощо. Відповідно до рекомендацій ІРЦ та письмовою заявою одного з батьків дитини ЗДО забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з ООП. Допуск асистента дитини до ЗДО здійснюється відповідно до наказу МОН від 17.11.2021 №1236 «Про затвердження Умов допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього». Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з ООП здійснюється відповідно до ІПР з урахуванням рекомендацій ІРЦ.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги надаються у вигляді занять згідно з ІПР в індивідуальній або груповій формі. Заняття проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби – додатково залученими фахівцями), оплата праці яких здійснюється відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затвердженого постановою КМУ від 14 лютого 2017 р. №88.

/Files/images/діти 3.jpg

У додатках до постанови вказані примірний перелік додаткових психолого-педагогічних i корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з ООП у закладах освіти та перелік фахівців, які проводять (надають) додаткові психолого-педагогічні i корекційно-розвиткові заняття (послуги) з особами з ООП у закладах освіти. Керівник закладу освіти або вихователь-методист здійснює контроль за наданням психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг та станом виконання завдань, визначених в індивідуальній програмі розвитку та індивідуальному навчальному плані (у разі наявності). Залежно від віку дитини, ступеня складності порушень та з урахуванням її індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності передбачається від двох до восьми психолого-педагогічних та корекційнорозвиткових занять на тиждень відповідно до рекомендованого рівня підтримки, зазначеного у висновку ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Години, передбачені для надання психологопедагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з ООП у закладі дошкільної освіти. Тривалість психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду діяльності за освітніми напрямами.

Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги можуть надаватися в індивідуальній та груповій формі з наповнюваністю двоє – шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей. У період воєнного стану психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги надаються дітям з ООП (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічними працівниками закладу освіти, зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії РФ. З фахівцями, які надають додаткові послуги, заклад освіти укладає цивільно-правові угоди. За рахунок коштів субвенції здійснюється придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, що дають змогу надавати підтримку дітям з ООП, які здобувають освіту в інклюзивних групах у закладах дошкільної освіти. На придбання вказаних засобів використовується від 10 до 35 відсотків загального обсягу субвенції відповідно до рівня підтримки, який надає заклад освіти.

Придбання спеціальних засобів корекції для осіб з ООП здійснюється відповідно до постанови КМУ від 9.12.2020 №1289 «Порядок забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти» та наказу МОН від 23.04.2018 №414 «Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та cпеціальних класах (групах) закладів освіти» зі змінами від 01.06.2019 №873. Важливим аспектом створення інклюзивного освітнього середовища є забезпечення умов архітектурної доступності закладів освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування. Відповідно до Порядку засновник (засновники) закладу освіти має забезпечити в установленому законодавством порядку: - приведення території закладу, будівель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності; - створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі необхідні навчально-методичні і навчально-наочні посібники, навчально-дидактичне та ігрове обладнання; - утримання відповідного штату працівників, зокрема асистента вихователя інклюзивної групи; - облаштування ресурсної кімнати для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.

Список використаних джерел та літератури:

  1. Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 №530 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2019-%D0%BF#Text.
  2. Постанова Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 №957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text
  3. Лист МОН від 15.06.2022 №1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами» https://mon.gov.ua/ua/osvita/inklyuzivne-navchannya/dlyafahivciv/metodiki-inkluzia.
  4. Лист МОН від 06.09.2022 №1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році» https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimipotrebami-u-20222023-navchalnomu-roci.
  5. Лист МОН від 08.06.22 №4/1196-22 «Методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку» https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2022/06/23/List.MON-4.1196-22-08.6.2022.pdf.

/Files/images/діти 4.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 108

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.